Zoeken
  • Jarichje Moeshart

In 5 stappen uit je angst komen


Met de berichten over het coronavirus is het goed mogelijk dat je je op dit moment wat angstig bent. Het wordt ook serieus, er komen dagelijks nieuwe besmettingen bij, en de berichtgeving en discussies erover is bijna onontkoombaar. Daarom ontkom ik er ook niet aan een woordje te wijden aan omgaan met angst. Hoe kun je je in deze tijden staande houden? Met deze vijf stappen kun je hier zelf mee aan de slag.


Stap 1. Stop met het voeden van je angst.

Word je naar van het nieuws? Kijk er dan niet naar, of op gezette momenten. En als je het wel volgt, probeer eens of je alleen de nieuwe adviezen tot je kunt nemen, het verhaal blijft toch min of meer hetzelfde, maar met andere getallen. Zijn er mensen in je omgeving die heel angstig zijn, en haakt dat in op jouw angst? Neem een beetje afstand. Ik zou je adviseren om ook geen zaadjes van angst te planten door ’s avonds nog met dit onderwerp bezig te zijn, want het kan je slaap beïnvloeden. Zoek afleiding, in je werk, hobby’s, een ontspannende film of boek, bij voorkeur iets lachwekkends, want lachen is een goede manier om in een andere emotie te komen.


Stap 2. Neem afstand van je angstige gedachtes.

Besef dat het gedachtes zijn, en geen waarheden. Vaak gaan angstige gedachtes over doemscenario’s. Over wat er allemaal verkeerd kan gaan. Observeer je gedachte, schrijf bijvoorbeeld op: 'ik heb de gedachte dat ….. ' en merk dat het slechts een gedachte is. Wat jij allemaal denkt is niet per se waar. Hoe vaak is het niet gebeurd dat je allemaal beren op de weg zag en dat het achteraf wel meeviel, of een kant opging die je van tevoren nooit had kunnen bedenken? Met je gedachtes kun je niet alles controleren. Dat is een illusie. Houd je bij de dingen die je wel kunt controleren, zoals de voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen voor wat betreft je handen wassen. Besef je ook dat je maar één gedachte tegelijk kunt hebben. Dus je kunt er zelf voor kiezen om je hoofd een andere gedachte te laten denken.


Stap 3. Stap in vertrouwen.

Het tegenovergestelde van angst is vertrouwen. In vertrouwen kun je ontspannen, je overgeven aan wat er is, het accepteren. Het stuk van ‘dat zien we dan wel weer’. Wie in vertrouwen is, kan in het hier en nu zijn en de zorgen over de toekomst loslaten. Je hebt het al zo ver gebracht, en als je nu een ramp boven je hoofd hangt, heb je daar nu toch geen controle over. Dat zie je dan wel weer. En misschien valt het wel mee. Blijf bij wat er nu is: ik ben gezond, ik doe er alles aan om gezond te blijven. En als je al ziek bent, dan doe je er alles aan om niet zieker te worden en beter te worden. Zo simpel is het. Je hoeft dit probleem niet op te lossen, en erover piekeren heeft geen zin. Laat de strijd die je er inwendig tegen voert, los. Que sera, sera. En kijk anders nog een keer naar Frozen 😉


Stap 4. Zorg voor je angstige kind

Beeld je eens in dat er een klein meisje of klein jongetje in jou woont dat heel bang is. Wat zou je tegen dat bange kind in jezelf kunnen zeggen? Stap eens in die rol van lieve mama of papa en spreek het kind toe in bemoedigende woorden. Laat merken dat je de zorgen van het kind hoort, maar neem ook de zorgen weg, en bovenal: bied iets leuks aan. Ga iets leuks doen, dat leidt jouw angstige innerlijke kind af van de situatie.


Stap 5. Verbind je met je innerlijke licht

Je bent al zo ver gekomen. Jouw ziel is echt niet voor het eerst hier op aarde. Veel ellende heb je al gezien en gehad. Dus het is logisch dat dit een post-traumatische stressreactie teweegbrengt. Maar dit zijn andere tijden, dit is geen heksenjacht of ziekte die per definitie een doodvonnis inhoudt. Daarbij ben je zo veel meer dan jouw lichaam en jouw ego, je bent een onsterfelijke ziel. Voel dat je voor hetere vuren hebt gestaan, voel je kracht, en kies er dan voor om je weer te wijden aan het werk dat je te doen staat. Laat jouw licht schijnen en geef het goede voorbeeld.

0 keer bekeken

​© 2019 Hartfrequentie KVK 67592279

  • w-facebook
  • Twitter Clean
  • w-googleplus